Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο


Τα κυριότερα στάδια της ταπητουργίας

Τα αρχικά στάδια που αναφέρονται στην προετοιμασία του αργαλειού δεν διαφέρουν από εκείνα που αναγράφονται στις παραπάνω ενότητες μαθημάτων. Καταρχάς πραγματοποιείται το διάσιμο κατά το οποίο χρησιμοποιούνται δύο σίδερα που είναι καρφωμένα σε σανίδια σε απόσταση ίση με τη διάσταση του εκάστοτε χαλιού και οι γυναίκες (υφάντρες) περιφέρονται γύρω από τα σίδερα, περνώντας το νήμα τόσες φορές όσες απαιτούνται για το πλάτος του χαλιού. Έπειτα δημιουργείται αλυσίδα προκειμένου να μην μπερδεύονται οι κλωστές μεταξύ τους και να διευκολυνθεί η ύφανση. Το στημόνι μεταφέρεται στον αργαλειό, πρώτα στο πάνω αντί και μετά στο κάτω. Τα μιτάρια μέσω των οποίων διέρχονται οι κλωστές πλέκονται απευθείας πάνω στο αντί με το χέρι.

Ετοιμασία του Στημονιού:
  • Προτού ξεκινήσει η ύφανση, τοποθετείται ένας σπάγκος πολύ τεντωμένος και ίσιος δύο φορές ως βάση.
  • Δημιουργείται η αλυσίδα, το κιλίμι, το οποίο είναι σκέτο υφάδι χωρίς κόμπους (μπαίνει και στο τέλος του χαλιού).
Ξεκινά η διαδικασία της ύφανσης με την τεχνική των κόμπων και σχέδιο αποτυπωμένο σε μιλιμετρέ:

  • Τα δύο υφάδια, ένα χοντρό και ένα λεπτό, στερεώνονται και στερεώνεται και η γωνία.
  • Η υφάντρα δένει το νήμα, κάνοντας κόμπους στα τεντωμένα νήματα του στημονιού, κόβει το νήμα και η διαδικασία επαναλαμβάνεται μέχρι να ολοκληρωθεί μια σειρά κόμπων.
  • Στη συνέχεια, όταν τελειώσει η σειρά, πλέκεται η ούγια στην άκρη του χαλιού(πλαϊνό), περνιέται το χοντρό υφάδι (βαμβακερή κλωστή που περνιέται ανάμεσα από κάθε σειρά κόμπων) χτυπιέται με το χτένι και τραβιούνται οι κλωστές.
  • Σταύρωση των κλωστών:
    • Οι κλωστές σταυρώνονται με τη βοήθεια του ξύλου της σταύρωσης, δηλαδή αυτές που ήταν πίσω έρχονται μπροστά.
  • Πέρασμα του λεπτού υφαδιού:
    • Έπειτα, περνιέται το λεπτό υφάδι που χτυπιέται ξανά με το χτένι για να τακτοποιηθούν καλύτερα οι κόμποι και να πυκνώσει η ύφανση.
  • Ψαλίδισμα κόμπων
    • Τέλος, πραγματοποιείται η τελειοποίηση με το ψαλίδισμα των κομμένων κόμπων και με την σταθεροποίηση τους για τη διασφάλιση της αντοχής του χαλιού. Η χρήση του ψαλιδιού επιτρέπει την κοπή των κορυφών των νημάτων των κόμπων σε μια ομοιόμορφη και ελεγχόμενη διαδικασία. Ανάλογα με την πίεση και τη γωνία κοπής του ψαλιδιού, μπορεί να επιτευχθεί διαφορετικό πάχος πέλους.
    • Το χαλί ολοκληρώνεται με τα κρόσσια.
Η επιλογή του σχεδιασμού και του μεγέθους του χαλιού είναι σημαντικό να είναι προαποφασισμένα πριν από την έναρξη της ύφανσης του χαλιού για να είναι ομοιόμορφη η τελική του εμφάνιση.

Η επιλογή νημάτων από την ίδια βαφή είναι εξίσου μεγάλης σημασίας για τη διατήρηση ενός ενιαίου χρωματικού τόνου. Αυτό εξασφαλίζει ότι το χρώμα θα παραμείνει σταθερό και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας κατασκευής και μετά. Η παραγγελία δε όλων των νημάτων από την ίδια "καζανιά" εξασφαλίζει την ομοιογένεια του χρωματισμού. Αυτή η προσέγγιση είναι σημαντική για την αποφυγή πιθανών διακυμάνσεων στο χρώμα.

Συνοψίζοντας τον οδηγό ταπητουργικής ύφανσης, αξιοσημείωτη είναι η χρήση καλής πρώτης ύλης. Η συμπερίληψη υψηλής ποιότητας νημάτων στη διαδικασία συμβάλλει στην ανθεκτικότητα και στη μακροζωία του χαλιού. Με άλλα λόγια, η προσεκτική διαλογή υλικών είναι ουσιώδης για τη δημιουργία ενός ποιοτικού προϊόντος.

Η ταπητουργία συνεπώς, στο σύνολό της, απαιτεί περισσότερο κόπο, χρόνο και δεξιοτεχνία σε σύγκριση με την υφαντική λεπτότερων υφασμάτων. Το γεγονός ότι ο σπάγκος είναι χοντρός και τεντωμένος καθιστά τη διαδικασία σαφώς πιο δύσκολη για τους μαθητές-μαθήτριες που αποφασίζουν να δοκιμάσουν.

Η ποιότητα του χαλιού και η πυκνότητά του εξαρτάται από τους κόμπους. Υψηλή ποιότητα σημαίνει πιο πολλούς κόμπους ανά τετραγωνικό μέτρο, πράγμα που αυξάνει και την πυκνότητα του χαλιού. Ωστόσο, αυτό επίσης μπορεί να καταστήσει τη διαδικασία αρκετά πιο απαιτητική και χρονοβόρα.
Τελευταία τροποποίηση: Τετάρτη, 24 Ιανουαρίου 2024, 4:01 PM